Ouders

Hier vindt u alle praktische informatie die u nodig heeft, zoals breng- en haaltijden, ons ziektebeleid en details over de oudercommissie. Alle pedagogisch medewerkers staan klaar om uw kind een veilige en liefdevolle omgeving te bieden. Heeft u vragen? Neem gerust contact met ons op!
CW8A7729A
Start opvangperiode

Vanaf de ingangsdatum van het contract gaat de opvang van start. U kunt ervoor kiezen uw kind direct een hele dag te brengen. De ervaring leert echter dat het voor zowel het kind als de ouder fijn is om te starten met met één of twee kortere opvangdagen.

Graag kijken wij samen met u hoe wij de wenperiode het beste vorm kunnen geven zodat uw kind zich snel veilig en vertrouwd voelt. 

Tijdens de eerste dag maakt u kennis met de pedagogisch medewerker en de groep. Samen neemt u nogmaals eet- en slaapgewoonten, troosten, spelen en eventueel de zindelijkheid door.
Er wordt veel aandacht geschonken aan het afscheid nemen.

De pedagogisch medewerkers spreken samen een wenbeleid af waarin uw kind langzaam over zal gaan naar de volgende groep, indien dit van toepassing is. Dit wordt uiteraard met u als ouder besproken.

Plaatsing kan op iedere gewenste dag van de maand.

Oudercommissie

Doel van de oudercommissie
Het doel van de oudercommissie is om de belangen van kinderen en ouders van Kinderdagpaleis Ukkepuk zo goed mogelijk te behartigen en alle ouders te vertegenwoordigen.
Kritische factoren zijn belangenbehartiging, advies en instemmingsrecht en het bevorderen van de communicatie tussen ouders, medewerkers en directie.

Medezeggenschap
Kinderdagpaleis Ukkepuk hanteert een medezeggenschapsregeling voor ouders via de oudercommissie. Voor de oudercommissie is een reglement opgesteld waarin de rechten en de medezeggenschap is geregeld.

Taak en rolopvatting oudercommissie
Binnen Kinderdagpaleis Ukkepuk heeft de oudercommissie een adviserende en ondersteunende rol. Zij brengen advies uit over het beleid en behartigen de belangen van de individuele ouder.
In de oudercommissie nemen ouders zitting die ook gebruik maken van onze dienstverlening. De directie is niet aanwezig bij de vergaderingen van de oudercommissie, dit is alleen mogelijk op aanvraag van de ouders. Ouders kunnen zich bij de directie of leden van de oudercommissie aanmelden.

De oudercommissie zal de desbetreffende ouder uitnodigen om een oudercommissievergadering bij te wonen. Het (her)kiezen van de leden wordt uitgevoerd in overeenstemming met het reglement van de oudercommissie.

Oudercommissieoverleg
De oudercommissie komt een keer per kwartaal bijeen. De voorzitter van de oudercommissie zorgt voor de agenda en eventuele bijlagen. Vervolgens zorgt de voorzitter dat deze wordt verspreid onder de leden van de oudercommissie. Vaste agendapunten die terugkomen in de vergadering zijn:

Oudercommissie algemeen
Medewerkers en stagiaires
Pedagogisch beleid
Veiligheid
Bedrijfsmiddelen
Evenementen
Nieuwsbrief onderwerpen
Rondvraag
Vergaderschema

Overige agendapunten kunnen worden ingebracht bij de voorzitter van de oudercommissie, met inachtneming van afgesproken aanlevertijden. De oudercommissievergadering wordt geleidt door de voorzitter van de oudercommissie.

Notulen
De notulen van de oudercommissievergadering worden roulerend gemaakt door de leden van de oudercommissie. De notulen worden binnen twee weken na de laatste vergadering uitgewerkt en door de directie verspreid onder de leden van de oudercommissie.
Er wordt een exemplaar van de notulen centraal gearchiveerd op het kantoor van de directie in de map ‘notulen’. Afspraken en acties worden opgenomen in de notulen, de afhandeling hiervan en het toezien op het nakomen van eventuele afspraken wordt geëvalueerd in de eerst volgende vergadering die staat gepland.

Informeren ouders
Individuele ouders worden geïnformeerd over de activiteiten en de overlegmomenten van de oudercommissie door middel van de nieuwsbrief die ongeveer één keer per kwartaal uitgebracht wordt door de oudercommissie.

De oudercommissie zoekt nieuwe leden. Wilt u hier aan deelnemen, kunt u met vragen of aanmeldingen terecht bij de directie.

Mocht u als ouder een (vergader)punt aan willen dragen aan de oudercommissie, kunt u altijd uw idee in onze ideeënbus kwijt of een mail sturen naar: [email protected]

Klachtenreglement

Kinderdagpaleis Ukkepuk hecht grote waarde aan de waardering van ouders over de geleverde diensten en wil optimaal inspelen op eventuele gestelde wensen en eisen. Mocht het zijn dat u ontevreden bent, heeft u bij Kinderdagpaleis Ukkepuk altijd de mogelijkheid om dit bespreekbaar te maken. Veel ouders vinden het lastig om hun zorgen of ontevredenheid te bespreken met de pedagogisch medewerkers of met een van de leidinggevende. Ouders zijn vaak bang dat het bespreken van ontevredenheid of kritiek gevolgen zal hebben voor de opvang van hun kind. Dat vindt Kinderdagpaleis Ukkepuk erg jammer. U als ouders mag beseffen dat het geven van kritiek, feedback of het bespreekbaar maken van zorgen juist positieve gevolgen kan hebben voor uw opvang. Pas als de pedagogisch medewerkers weten wat er bij u als ouder speelt of dat u als ouder iets vervelend vindt, kunnen wij de situatie verbeteren. Bij Kinderdagpaleis Ukkepuk gaan wij ervan uit dat alles bespreekbaar is.

Is er iets waar u ontevreden over bent, geef dit de volgende dag aan bij de pedagogisch medewerkster van de groep of bij een van de leidinggevende. Betreft het een zorg of opbouwende kritiek wat mogelijk ook voor andere ouders relevant is, dan kunt u eventueel ook de oudercommissie van Kinderdagpaleis Ukkepuk op de hoogte stellen. De oudercommissie is echter geen klachtencommissie en kan dit verder niet behandelen, deze commissie heeft alleen adviesrecht over een aantal onderwerpen. Wel kunnen zij naar aanleiding van de klacht kijken naar het beleid van de organisatie.

Specifieke wensen kunnen tijdens een intakegesprek of verder tijdens de loopduur van de opvang kenbaar worden gemaakt. Daarnaast wordt structureel onderzoek gedaan naar wensen en eisen van u als ouder, alsmede de tevredenheid. Dit wordt één keer per twee jaar door middel van een vragenlijst gemeten.

Mocht uw zorg, opbouwende kritiek of klacht binnen de opvang niet binnen 6 weken opgepakt worden of niet naar uw tevredenheid worden afgehandeld, of vindt u dat u niet serieus opgenomen wordt, dan kunt u gebruik maken van de externe klachtenprocedure. Kinderdagpaleis Ukkepuk is aangesloten bij de Geschillencommissie Kinderopvang en Peuterspeelzalen waar u beroep op mag doen en uw klacht eventueel kan melden. Uiteraard gaat Kinderdagpaleis Ukkepuk er vanuit dat deze zorg, opbouwende kritiek of klacht binnen de organisatie opgelost kan worden en een externe commissie hierbij niet noodzakelijk is.

Ziektebeleid

Om te beoordelen of uw kind van de opvang gebruik mag maken, kijken wij naar de volgende aspecten:

  • De gezondheid en het welbevinden van uw kind,
  • De gezondheid van andere kinderen, de groepssamenstelling en het dagprogramma.

Een kind wat zich niet goed genoeg voelt, verdient extra zorg en aandacht wat in een groepproces soms moeilijk te bieden is.

Een kind dat in lichte mate ziek is en hier weinig hinder van ondervindt, kan gewoon van de opvang gebruik maken. Als uw kind zich ziek voelt, wordt u als ouder verzocht uw kind op te halen. De pedagogisch medewerker is bijvoorbeeld niet in staat een ziek kind langdurig op schoot te houden, terwijl het daar wel behoefte aan kan hebben. Bovendien heeft een ziek kind vaak meer behoefte aan rust. Kan het niet voldoende tot rust komen, dan kan dit het genezingsproces negatief beïnvloeden.

Als een kind ziek van de opvang gebruik maakt is het belangrijk na te gaan of de gezondheid van de andere kinderen hierdoor in gevaar komt. Als de ziekte besmettelijk is en de gezondheid van andere kinderen in gevaar brengt, kan het zijn dat het kind onze opvang tijdelijk niet mag bezoeken. Het thuishouden van uw kind moet wel zinvol zijn.
Bij veel ziekten is de fase van besmettelijkheid echter al voorbij op het moment dat een kind symptomen krijgt. In veel gevallen mag uw kind gewoon van de opvang gebruik maken en worden de ouders van de andere kinderen geïnformeerd over de heersende ziekte.

Of wij een ziek kind voldoende aandacht en verzorging kunnen bieden, hangt mede af van de groepssamenstelling en van andere zieke kinderen. Per situatie en in overleg met u als ouder, wordt beoordeeld wat haalbaar is.


Wanneer is uw kind te ziek voor de opvang?

  • Bij koorts: 39,5 graden en hoger.
  • Veelvuldig overgeven of diarree.
  • Bij besmettelijke ziekten als: bof, mazelen en rode hond. Uw kind mag weer komen als de incubatietijd voorbij is. Wij volgen hierin de richtlijnen van de GGD en huisarts.


Als uw kind gebruik maakt van medicijnen op doktersrecept, vragen wij het volgende van u:

  • Het medicijn op doktersrecept moet op naam staan van uw kind en compleet met doosje en bijsluiter aan ons worden afgeleverd. Ook kijken we naar de datum en toedienfrequentie.
  • Medewerkers van Kinderdagpaleis Ukkepuk kunnen slechts medische handelingen verrichten die de Wet BIG ons toestaat.
  • Bij gebruik van antibiotica vragen wij u om uw kind pas te brengen als het recept al meer dan 24 uur wordt gebruikt.
  • Wij geven kinderen geen paracetamol en zetpillen of overige zelfhulpmiddelen.
  • Wij vragen u altijd een medicatieformulier te ondertekenen, waarin u aangeeft dat wij toestemming hebben om medicijnen toe te dienen. Wordt dit niet getekend, dan zijn wij niet bevoegd om deze medicatie toe te dienen.
  • De verantwoordelijkheid voor het medicijngebruik ligt altijd bij u als ouder.


Kunt u uw kind wel of niet naar de opvang
brengen als het koorts heeft?

Koorts is een reactie van het lichaam op een infectie en zorgt ervoor dat micro-organismen onschadelijk worden gemaakt. De verhoging van de lichaamstemperatuur is op zichzelf geen reden om uw kind thuis te houden of op te laten halen. Bij koorts beoordeeld de pedagogisch medewerker hoe een kind zich voelt, of het mee kan doen in de groep en hoeveel verzorging en aandacht het nodig heeft. De hoogte van de koorts is geen maat voor de ernst van de ziekte. Relatief onschuldige aandoeningen, zoals tanden krijgen, kunnen met hoge koorts gepaard gaan, terwijl er bij sommige ernstige ziekten alleen lichte verhoging optreedt. Het is vooral belangrijk te zorgen dat kinderen met koorts goed drinken; eten is minder belangrijk. Bij verhoging (vanaf 38,5° C) of koorts wordt u als ouder telefonisch op de hoogte gebracht, zonder daar direct consequenties aan te verbinden.